حس قدردانی

یا خیرَ النّاصرین

 

سال پیش دانشگاهی که بودم، روزای اول مدرسه، مدرسمون چند نفر از دانش آموزانی که تو کنکور همون سال رتبه ی خوبی کسب کرده بودن رو آورده بود تا برامون صحبت کنن.

یکی از بچه ها کنکور هنر شرکت کرده بود و رتبش دو رقمی زیر ۵۰ شده بود و خیلی عجیب رشته ای که انتخاب کرده بود رو قبول نشده بود و عملا رتبش پوچ شد.

وقتی که صحبت میکرد تو عوامل موفقیتش خیلی صریح و جدی گفت: پدر و مادرم هیچ نقشی نداشتن!

شاید اکثر بچه ها خندیدن، ولی بعضیا هم از جمله خودم خیلی شوکه شدیم طوری که هنوز هم اون صحنه رو کاملا به یاد دارم.

واقعا برام عجیب بود که چطور یه آدم انقدر صریح میتونه زحمات پدر و مادرش رو نادیده بگیره و اینطور تو یه جمعی پدر و مادرشو خرد کنه.

بعد ها شنیدم که مثل اینکه رتبه ی بهتری هم تو کنکور بعدی نیاورد.

گذشت و وارد دانشگاه شدم، اوایل کارشناسی یه آقایی تو دانشکده بودن که ارشد میخوندن و اواخر کارشناسی ما وارد مقطع دکتری شده بودن.

این آقا به دلیل فعالیت های علمی، فرهنگی، پژوهشی و...خیلی شناس بودن و علاوه بر اساتید دانشکده ی خودمون  با رئیس کل دانشگاه و معاوناشون هم روابط خیلی نزدیکی داشتن، امکان نداشت جشن یا مراسمی تو دانشگاه برگزار بشه و رئیس داشنگاه تو صحبتاشون از ایشون تعریف نکنه و به عنوان الگو ایشون رو معرفی نکنن.

ایشون دو سال دانشجوی نمونه شده بودن و توی جشن روز دانشجو رو سن رفتن تا صحبت کنن و در بین صحبتاشون فهمیدم که سال کنکور رتبشون سه رقمی شده بوده و به خاطر اشتباهی که تو انتخاب رشتشون رخ داده بوده رشته ی فعلی رو قبول شده بودن و از پزشکی دور افتاده بودن.

و اینکه متولد و بزرگ شده یروستا تو کردستان بودن و تو صحبتاشون چقدر از لطف پدر و مادرشون گفتن، چقدر خودشون رو مدیون پدر و مادرشون میدونستن و حتی به بی سوادی و تا به حال خودکار به دست نگرفتن پدر و مادرشون هم افتخار میکردن و به پشنهاد رئیس دانشگاه به مادرشون زنگ زدن و اونقدر با مادرشون قشنگ صحبت میکردن که لبخند رو لبای همه نشست.

و حالا از هزاران دانشحوی دیگه، برتر و موفق تر بودن.

بعد ها خیلی از افراد موفق رو صحبتاشون رو شنیدم و چیزی که وجه مشترک صحبتای همه ی این افراد بود حس قدردانی و تشکر از پدر و مادر بود.

کاری به دعای خیر پدر و مادر ندارم، اونا حتی اگه ما بد هم باشیم برامون دعا میکنن.

دارم راجع به این قدردانیه صحبت میکنم که چقدر ممکنه تو موفقیت و خوشبختیمون تاثیر داشته باشه، چقدر میتونه لبخند خدا رو بیشتر متوجهمون کنه و چقدر تو دریافت و انتقال حسای خوب میتونه کمکمون کنه.

خوش به حال اونایی که تا این حد قدردان پدر و مادراشونن و کاش بتونیم این ویژگی رو تو خودمون تقویت کنیم.

 

  • ** گُلشید **

مطلب قشنگ و تاثیرگذاری نوشتید. ممنونم ... (پدری و مادری کردن بزرگترین فداکاری دنیاست به نظرم)

خواهش میکنم، ممنون که خوندید.

قطعا همینطوره.

اینایی که نقش پدر و مادرشونو کمرنگ میکنند تو زندگی شون ,ادمایی هستند که انقدر زیر بال و پر و سایه پدر و مادر بودند که نمیتونن یه لحظه نداشتن اونا رو تحمل کنند و فکر میکنند یه چشمه همیشه جوشانه براشون پس همیشه طلبکارن ازشون 😔

آره واقعا
خود همین خانم هم تو حرفاش یه چیزایی از پدر و مادرش گفت که من پیش خودم گفتم اگه اینا اسمش حمایت نیست پس چیه

از این افراد قدر نشناس زیادن 

وقتی سرشون به سنگ میخوره که خیلی دیر شده 

اوهوم:(

واقعا خوش به حالشون .....من خودم از اون کسایی هستم که حس میکنم خیلی تو این موضوع کمبود دارم دعا کن گلشید جون به راه راست هدایت بشم ؛))))

یکی باید واسه خود من دعا کنه:)
ان شالله که خدا هممونو به راه راست هدایت کنه:)

درسته حرفات.موافقم.

 

ولی توکه اززندگی اون دخترخبرنداشتی 

 

شاید واقعاهم پدرومادرش زحمتی توکنکورش نکشیدن.

 

 

مرسی
ببین تو هر چقدر هم که بخوای بگی کاری نکردن بازم نمیتونی بگی هیچی بوده.بازم ته تهش اگه پدر و مادر کم کاری کرده باشن مستحق این نیستن که تو جمع اینطور بگی راجبشون.
ضمن اینکه اون خانم تو آزمون های آزمایشی هم شرکت میکرد، به نظر تو این حمایت نیست؟
تامین مخارج تحصیل حمایت نیست؟ و خیلی چیزای دیگه....

سلام

ممنون از مطلب خوب و اثر گذار

من هم نمونه آن را در خیلی از افراد موفق دیده ام.

 این فراز از دعای 24 صحیفه سجادیه هم برای پدر و مادرها خیلی عالیست:

خداوندا، آن دو را پاداش ده که مرا پرورده‏ اند و از ثواب بهره ‏مند گردان که مرا گرامى داشته اند، و حق ایشان نگه‏دار که مرا در خردى محافظت کرده‏ اند.

بار خدایا، هر آزار که از من به آن دو رسیده و هر ناپسند که از من در حق آن دو سر زده و هر حقى از آن دو که من ضایع کرده ‏ام، همه را سبب کاستن از گناهانشان و علوّ درجاتشان و افزونى حسناتشان قرار ده، اى خداوندى که سیئات را به چند برابر حسنات بدل مى ‏فرمایى.

همه دعای 24 مربوط به والدین است. امام در حق والدین چه ها که به ما یاد نداده است....

التماس دعا

 

سلام
ممنون از توجهتون
دعا هم خیلی قشنگ بود ممنونم ازتون

محتاجیم به دعا

باتوجه به نمونه های زیادی که  از بی توجهی والدین دیدم .میگم نباید هیچ کس نکوهش

 

کرد حتی قدردانی نکردن.

😃

منم نمونه زیاد دیدم که میگم

حالا هرکی قدردانی خواست بکنه نخواست هم نکنه به خودش و زندگیش مربوطه😊

بسم الله

سلام 

قدردانی از والدین بعد از شکر خدا مهمترین و جزءاولین مراتب یادگیری شکر هست . چرا که والدین رب ما هستن و اثر اونها در زندگی  و حتی زنده بودن ما فوق تصور هست و از همین رو خیلی روایت برای این جنس قدردانی وجود داره و باید تو مرتبه پایین تمرین کنیم تا بتونیم تو مرتبه عالی اون از خدا تشکر کنیم و مقام حامدین رو پیدا کنیم .  . 

 

سلام
بله دقیقا همینطوره که فرمودید
ممنون از توضیحاتتون

سلام گلشید جان

قشنگ بود و یاد خودم افتادم که پارسال دعوت شده بودم به برنامه ی به خانه برمیگردیم و اونجا از زحمات پدر و مادرم تشکر کرد😃😃

سلام خانم معلم خوبید؟
عهههه به اونجا دعوت شده بودید؟:)
چه خوب احسنت به شما

من خوبم خانم😚

داستانش جالبه.. قصد دارم بنویسم جریان حضور ده دقیقه ای امان به سیما را...

 

خداروشکر
پس منتظریم:)

چشم به زودی❤

ممنون❤❤

گلشییییییید

چقد پست نخونده دارم ازت☹️☹️ خیلی وقته خبر ندارم ازت☹️☹️ چرا من به هیچ کاری نمیرسم؟!☹️☹️

 

من فک میکنم هر چقدر هر چقدر پدر و مادر بخوان بد باشن بازم در اون حد نیس که بشه اینجوری گفت حتی وجود پدر و مادر بدون اینکه حتی یه کوچولو کمکت کنن باز هم نعمته درست نیست اونطوری بگن

بالاخره میگم هر چقدم بد باشن بازم به فکرتن بازم به چیزیت بشه شب و روز ندارن انصاف نیس هیچ کاره حسابشون کرد☹️☹️

سلااااامممم عشق خودم
کجایی تو آخه؟😭😭😭
دلم برات یه ذره شده، سرت شلوغ شده دیگه اینورا نمیای

اوهوم دقیقا نظر متم همینه.

سلام 

من سال هشتاد و سه پیش دانشگاهی رو تمام کردم سال بعدش هم رفتم دانشگاه. نقش پدر و مادر خیلی ممتازه ، ولی علاقه داشتم برم طلبگی یا بعد دیپلم برم نظام. هیچکدام نشد. البته نشستم و آنقدر کتابهای مختلف خواندم تا راضی بشم. خوب پدر و مادر دوست دارند تا بچشون بجای درجه داری بره افسری و خلاصه والدین دوست دارند فرزندانشان رو که حاصل عمرشان هست در بهترین حالت ممکنه ببینند. 

مطلب زیبایی بود ، تشکر برای اشتراک گذاری ، بشخصه خیلی لذت میبرم از تجربیات دیگران بخوانم. 

سلام
بله همینطوره، پدر و مادر همیشه دلشون میخواد بچه هاشونو تو بهترین حالت ببینن.
خیلی وقتا زندگی طبق اون چیزی که میخوایم پیش نمیره ولی خب بعضی وقتا همون نشدنه باعث رشد آدم میشه مثل شما که به واسطه ی اون نشدنه انقدر کتاب خوندید که معلوماتتون بالا رفته.
خواهش میکنم ممنون که خوندید

ممنون بابتش. واقعا بهش نیاز داشتم :)

خواهش میکنم
ممنون از توجهت:)

آن زمان‌ها که دست مادرها | محترم بود و بوسه باران بود

به دعای شکسته مادر | حال و اقبالمان دو چندان بود

 

آدم وقتی خودش بچه‌دار میشه تازه می‌فهمه پدر و مادرش چه جوری دوسش دارن.

به به چه شعر زیبایی

بله همه همینو میگن، ما تا وقتی بچه دار نشدیم نمیتونیم حس اونارو درک کنیم.

مهم ترین عامل و مهم ترین مشوق پدر و مادر هستن واقعا :) 

اره واقعا:)

سلام گلشید جونم


دقیقا منم همیشه همینطورفکرمیکنم 

ادمایی که پدرمادرشون ازاوناراضین خوشبخت وعاقبت بخیرمیشن

وبرعکس

اونامثل بخشی  وجود مان

خود مان

امیدوارم سایه ی همشون سالها بالاسرمون باشه واونایی هم که بینمون نیستن خدارحمتشون کنه

سلام عزیزم

کاملا درسته
دعات هم خیلی قشنگ بود❤
الهی آمین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

یک جرعه لبخند

دارد همه چیز آنکه تو را داشته باشد

دلم آنگاه خوش گردد که تو دلدار من باشی

مرا جان آن زمان باشد که تو جانان من باشی

به غم زان شاد می‌گردم که تو غم‌خوار من گردی

از آن با درد می‌سازم که تو درمان من باشی

"عراقی"

Designed By Erfan Powered by Bayan